banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Biuletyn Informacyjny Cechu nr 241 z dnia 6 maja 2011r.
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 499 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 584 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2011-05-05] Biuletyn Informacyjny Cechu nr 241 z dnia 6 maja 2011r.
Spotkanie z Posłem Z inspiracji Izby Rzemieślniczej w Nowym Sączu w dniu 4 maja br. w gmachu naszego Cechu odbyło się zorganizowane przez Cech robocze spotkanie z Posłem na Sejm RP. p. Andrzejem Czerwińskim, dotyczące bieżących, najpilniejszych spraw rzemiosła. W spotkaniu odbywającym się pod przewodnictwem Prezesa Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu p. Tadeusza Szewczyka uczestniczyli przedstawiciele Izby Rzemieślniczej, Cechów w Gorlicach, Nowym Targu i Nowym Sączu. Podczas spotkania omówiono kwestie dotyczące modernizacji ustawy o systemie oświaty, problemy malejącej ilości uczniów w rzemiośle - dokonano próby analizy tego zjawiska, niepokojącego zwłaszcza obecnie, po otwarciu rynków pracy w krajach Unii Europejskiej. Poruszono również sprawy finansowe dotyczące VAT-u od usług szkoleniowych oraz refundacji kosztów szkolenia pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Poseł Andrzej Czerwiński wykazał zrozumienie problemów i przyjął dokumenty zawierające pisemne przedstawienie wyżej wspomnianych zagadnień, oraz zobowiązał się do ustosunkowania się do postulatów rzemiosła. Złożenie zeznania podatkowego po terminie Z różnych przyczyn zdarza się, że podatnik:  nie złoży deklaracji rocznej w terminie ustawowym, lecz opłaci podatek (np. w formie zaliczek),  złoży deklarację w terminie ustawowym ale zapomni zapłacić lub dopłacić brakującego podatku,  nie złoży deklaracji podatkowej oraz nie zapłaci podatku w danym roku. Sytuacja, w której podatnik nie składa deklaracji podatkowej oraz nie wpłaca podatku jest karalna. Stąd, by ustrzec się odpowiedzialności karnej skarbowej po terminie do złożenia deklaracji podatkowej, należy stosować szczególne środki służące zaniechaniu ukarania sprawcy czynu. I tak podatnik może:  zawiadomić na piśmie lub ustnie o fakcie braku deklaracji organ podatkowy, ujawniając istotne okoliczności tego czynu oraz – w wyznaczonym terminie – zapłacić podatek wraz z odsetkami,  złożyć zeznanie po terminie licząc się z konsekwencjami wszczęcia postępowania podatkowego i poniesieniem kary (z reguły kary finansowej). Dni ustawowo wolne od pracy Za nami tegoroczna kulminacja dni wolnych od pracy. By w przyszłości uniknąć niespodzianek i móc właściwie rozplanować czas pracy zakładu przypominamy Państwu pełen spis dni ustawowo wolnych od pracy:  1 stycznia - Nowy Rok,  6 stycznia - Święto Trzech Króli - od 6 stycznia 2011 roku  pierwszy dzień Wielkiej Nocy,  drugi dzień Wielkiej Nocy,  1 maja - Święto Państwowe,  3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja,  pierwszy dzień Zielonych Świątek,  dzień Bożego Ciała,  15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,  1 listopada - Wszystkich Świętych,  11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości,  25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,  26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia, Jeżeli termin zapłaty podatku czy złożenia deklaracji przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub na sobotę, wówczas termin ten ulega przesunięciu na pierwszy dzień roboczy. Ograniczanie barier w prowadzeniu działalności Podstawą rozwoju gospodarki kraju jest zagwarantowanie swoim obywatelom możliwości rozwoju i wolności gospodarczej. Tymczasem potencjalny przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą w Polsce napotyka na szereg barier i ograniczeń. W związku z tym konieczna jest zmiana przepisów celem ułatwienia rozwoju przedsiębiorczości. Ułatwienie funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku polskim wymaga przeprowadzenia wielu działań mających na celu redukcję nadmiernych obciążeń finansowych i biurokratycznych. Podstawową barierę rozwoju przedsiębiorczości stanowi zbytnia reglamentacja działalności gospodarczej. Ponadto w kontaktach z organami administracji publicznej niejednokrotnie konieczne jest przedstawianie wielu zaświadczeń celem udowodnienia stanu faktycznego lub prawnego. Wymaga to często poświęcenia czasu celem zdobycia tych dokumentów oraz niesie za sobą konieczność poniesienia opłat za ich uzyskanie. Z prowadzonych badań wynika, że tak duża ilość wymaganych zaświadczeń jest odbierana jako brak zaufania organów administracji do petentów. Wprowadzenie tzw. "jednego okienka" nie spełniło oczekiwań przedsiębiorców. Okazało się, że rejestracja firmy nie jest tak prosta jak to zapowiadano. W praktyce do rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wystarczy sama wizyta w urzędzie gminy (miasta). Potencjalny przedsiębiorca często musi dokonać zgłoszeń w innych organach, jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności swojej firmy. Część osób rejestrujących firmy musi udać się do urzędu skarbowego celem dokonania wyboru formy opodatkowania. Należy bowiem określić czy wybiera się ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, kartę podatkową, czy 19% podatek liniowy. Podatnik nie zgłasza jedynie wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Konieczne jest także zgłoszenie przedsiębiorcy do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Dokonuje się go na formularzu ZUS ZUA (albo ZUS ZZA - jeśli przedsiębiorca zgłasza się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego), przekazywanego w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do ZUS. Ponadto w niektórych sytuacjach konieczne jest dokonanie rejestracji w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-R. Z obowiązku tego zwolnieni są ci, którzy będą korzystać ze zwolnienia od VAT. Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, zostaje potwierdzone przez naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-5. W momencie złożenia zgłoszenia VAT-R podmiot staje się podatnikiem VAT. Od dnia 1 lipca br. ma zacząć funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ma to być ogólnodostępna i bezpłatna platforma informatyczna, gdzie zawarte będą informacje o firmach. Będzie ona zintegrowana z centralną ewidencją i bazami danych innych państw. Zawierać ma informacje o przedsiębiorstwie i jego statusie prawnym. Organy administracji publicznej będą zobowiązane do korzystania z danych zawartych w CEIDG i nie będą mogły żądać od przedsiębiorców zaświadczeń o wpisie do ewidencji ani innych dokumentów, do których możliwy będzie dostęp za pośrednictwem bazy. Zmiany i ułatwienia przewiduje ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadza ona zmiany w 92 ustawach. Głównym jej celem jest uchylenie bądź zmiana obowiązujących przepisów w zakresie reglamentacji podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Ustawa ma prowadzić w szczególności do ograniczenia biurokracji, zmniejszenia kosztów prowadzenia firmy, redukcji liczby zezwoleń, rejestrów działalności regulowanej i licencji. Wprowadzona ma zostać instytucja oświadczenia w miejsce obowiązku przedkładania zaświadczeń, bowiem barierą w prowadzeniu działalności często jest nie tylko fakt jej reglamentacji, ale także warunki, jakie trzeba spełnić, aby zrealizować stawiane prawem wymagania. Ustawa przewiduje również możliwość przekształcania przedsiębiorców będących osobami fizycznymi w jednoosobowe spółki kapitałowe. Ponadto zakłada m.in. pomoc dla przedsiębiorców zarówno przy rozpoczynaniu przez nich działalności gospodarczej, jak również w trakcie jej prowadzenia, obniżając koszty sądowe wpisu do KRS z 1.000 zł do 500 zł oraz koszty związane z dokonaniem zmiany we wpisie z 400 zł na 250 zł. Ustawa czeka na podpis Prezydenta RP. Polska nie jest liderem w zakresie ułatwiania prowadzenia działalności gospodarczej i jakości przepisów gospodarczych. Według danych z raportu Banku Światowego Doing Business z 2010 r. na 180 ocenianych krajów Polska zajęła dopiero 70 miejsce pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Wprawdzie w porównaniu do roku 2009 awansowała o 3 miejsca, ale nadal nasz kraj wyprzedzają takie państwa jak: Namibia, Ghana czy Czarnogóra. Liderem rankingu jest Singapur, a na kolejnych miejscach plasują się: Hongkong, Nowa Zelandia, Wielka Brytania i USA. Czy opłaca się zatrudniać rodzinę? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej wartość pracy najbliższej rodziny. Warto więc dokładnie przeanalizować kogo z rodziny zatrudnić aby móc wynagrodzenie takiego pracownika zaliczyć do kosztów podatkowych. Zatrudnianie rodziny w firmie osoby fizycznej reguluje art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci. Zakaz ten obejmuje również prowadzenie działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej. W tym przypadku nie zalicza się do kosztów podatkowych wartości pracy małżonków i małoletnich dzieci wspólników. Brak możliwości zaliczenia do kosztów takich kwot oznacza, że w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej członka najbliższej rodziny wypłata wynagrodzenia na jego rzecz nie pomniejszy dochodu do opodatkowania przedsiębiorcy. Z drugiej strony wypłata wynagrodzenia spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania po stronie osoby zatrudnionej, co oznacza obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy oraz obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych. Warto również pamiętać, że płaca małżonka nie jest kosztem uzyskania przychodu niezależnie od tego czy pomiędzy małżonkami istnieje wspólnota majątkowa czy też rozdzielność. Nie zaliczymy jej także do kosztów w sytuacji separacji małżeńskiej. Podejmując więc decyzję o zatrudnieniu kogoś bliskiego warto się zastanowić, kto dokładnie będzie tą osobą. Nic nie stoi na przeszkodzie aby był to brat, matka, ojciec i inni poza małżonkiem i nieletnim dzieckiem. Wtedy wynagrodzenie wypłacane takiej osobie będzie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jeżeli jednak z jakiś względów w grę wchodzi tylko zatrudnienie małżonka trzeba zwrócić uwagę, że ograniczeniu kosztowemu podlega tylko wartość jego pracy. Pojęcie to należy rozumieć wąsko i utożsamiać tylko z wynagrodzeniem. Można więc zaliczyć do kosztów podatkowych np. wydatki na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. Stanowisko takie potwierdził także Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 28 kwietnia 1995 r. (sygn. akt SA/Kr 228/95) uznał, że wydatki na pokrycie kosztów (diety, ryczałt za hotel) nie odzwierciedlają wartości pracy, a tym samym mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Do kosztów zaliczyć można także koszty podnoszenia kwalifikacji zawodowych, koszty używania na potrzeby działalności samochodu nie stanowiącego środka trwałego firmy o ile oczywiście spełniają definicje kosztu podatkowego (mają związek z przychodem lub z ogólnym funkcjonowaniem firmy). Ograniczenie nie ma także zastosowania i nie zabrania zaliczać do kosztów zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych członków rodziny, ale tylko w tej części, którą finansuje przedsiębiorca. Przepis ten znajdzie zastosowanie tylko wtedy, gdy członkowie najbliższej rodziny nie spełniają kryteriów uznania ich za osoby współpracujące. W przypadku jeśli zatrudniony na umowę o pracę małżonek, małoletnie dziecko czy inny członek rodziny dla celów ubezpieczeń społecznych jest osobą współpracującą z przedsiębiorcą - całość składek finansowana przez przedsiębiorcę jest wówczas zaliczana w koszty uzyskania przychodu. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą bądź zleceniodawcami uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Małopolska Wojewódzka Komenda OHP w Krakowie informuje wszystkich Pracodawców, którzy złożyli wnioski o zawarcie umowy o refundację w roku 2010 i 2011 że, podpisywanie umów o refundację zostało wstrzymane do odwołania ! Sytuacja związana jest bezpośrednio z brakiem środków z Funduszu Pracy na realizację nowych umów. Limit środków z Funduszu Pracy przyznany MWK OHP na rok 2011 zostanie w pełni przeznaczony na realizacje zobowiązań wynikających z umów zawartych w 2009 r. W związku z powyższym nowe umowy o refundację nie zostaną zawarte do czasu pozyskania z resortu zlecającego zadania refundacji, tj. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej - dodatkowych środków z Funduszu Pracy na ich realizację. W przypadku otrzymania środków na ten cel, umowy zostaną zawarte w granicach limitu zabezpieczającego ich realizację. XXX Pielgrzymka Rzemiosła Polskiego na Jasną Górę XXX Jubileuszowa Pielgrzymka Rzemiosła Polskiego na Jasną Górę odbędzie się 26 czerwca 2011 roku. pod hasłem „Maryjo – rzemieślnicy w komunii z Bogiem ”. Zgodnie z uchwałą Zarządu Cechu nr 26 /2011 Cech sfinansuje wyjazd rzemieślników i najbliższych członków ich rodzin (współmałżonek, dzieci) oraz uczniów szkoły cechowej, jednak pod warunkiem opłacenia składek członkowskich i wywiązania się z obowiązku rejestracji zakładu w Biurze Cechu. Wyjazd nastąpi w niedzielę 26 czrwca 2011 r. o godz. 4:00 rano Odpłatność dla pozostałych uczestników pielgrzymki wynosi 30 zł. DO WYNAJĘCIA Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu, Rynek 11 oferuje do wynajęcia : lokal użytkowy o pow. ok. 40 m kw. zlokalizowany w Starym Sączu przy ul Cesarczyka 2 wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o.) atrakcyjna lokalizacja w budynku w pobliżu starosądeckiego rynku. bliższe informacje w biurze Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Sączu, Rynek 11 - I piętro tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl DO WYNAJĘCIA Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu, Rynek 11 oferuje do wynajęcia : lokal o pow. 50 m kw. Nowy Sącz, Rynek 11 wejście z korytarza wyposażony w pełne media (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna, c.o.) bliższe informacje w biurze Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Sączu, Rynek 11 - I piętro tel. fax. 18 443-75-21, e-mail: cech@nowysacz.com.pl opr.: P. Tengowski


 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl