banner
Aktualnie jesteś tutaj:   Strona główna Aktualności Biuletyn Informacyjny nr 302 z dnia 15 lutego 2016 r.
 
 
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 29 fotografii
Odzwiedziny: 306 wejść
Data utworzenia: 15 styczeń 2024
Tytuł Fotogalerii: MIKOŁAJ W CECHU
Autor wpisu: Urszula
Liczba obrazów: 10 fotografii
Odzwiedziny: 397 wejść
Data utworzenia: 14 grudzień 2023
 
[2016-02-12] Biuletyn Informacyjny nr 302 z dnia 15 lutego 2016 r.

 Cechmistrz zaprasza na zebrania sekcji zawodowych

 Szanowni Państwo! 

Uprzejmie przypominam o zebraniach sekcji zawodowych:
- rzemiosł transportowych - 22 lutego 2016r. (poniedziałek) o godz. 9:00,
- rzemiosł budowlanych, drzewnych i metalowych - 22 lutego 2016r.
(poniedziałek) o godz. 12:00,
- fryzjerów - 23 lutego 2016r. (wtorek) o godz. 9:00,
- rzemiosł spoż, handlu i pozostałych - 23 lutego 2016r. (wtorek) 
o godz. 12:00.
Zebrania odbędą się w sali wykładowej Cechu, Nowy Sącz, Rynek 11, I piętro z następującym porządkiem:
1. Otwarcie zebrania,
2. Informacja o działalności Cechu,
3. Informacja na temat zmiany Ustawy o Rzemiośle,
4. Omówienie kwestii dot. kształcenia młodocianych,
5. Sprawy bieżące.

Z uwagi na ważność powyższego, uprzejmie proszę o niezawodny udział w zebraniu.

/-/ Jan First - Starszy Cechu

Kolejna zmiana stawek za egzaminy

Szanowni Państwo, Związek Rzemiosła Polskiego – Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej informuje, iż zgodnie z ustawą o rzemiośle (Dz. U. z 2015 r., poz. 1782) przedstawia nowe stawki opłat za egzaminy czeladnicze, mistrzowskie oraz sprawdzające. Nowe stawki opłat za egzaminy w 2016 roku wynoszą: 
- Egzamin mistrzowski – 1 284 zł.
- Egzamin czeladniczy – 642 zł.
- Egzamin sprawdzający – 214 zł.
Opłaty te zostały ustalone w stałych wielkościach procentowych tj. odpowiednio za egzamin; mistrzowski - 30 proc., czeladniczy - 15 proc., sprawdzający - 5 proc. liczone od podstawy: przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w IV kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Za egzamin poprawkowy ustalono opłaty w wysokości 50% stawek właściwych dla egzaminu czeladniczego lub mistrzowskiego. Obecnie podstawą wyliczenia właściwych opłat za egzaminy jest kwota 4 280,39 zł. (wg obwieszczenia Prezesa GUS z dnia 20 stycznia 2016 r.) Wyliczone stawki wynoszą: egzamin mistrzowski – 1 284,11 zł, egzamin czeladniczy – 642,05 zł, egzamin sprawdzający – 214,01 zł. Natomiast podane stawki opłat za egzaminy zostały „zaokrąglone” do pełnych złotych. 

"Sądecki Lider Biznesu"

Pod honorowym patronatem Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Elżbiety Rafalskiej w Rytrze odbyła się 5 lutego br. Gala Przedsiębiorczości "Sądecki Lider Biznesu". Organizatorem wydarzenia był Starosta Nowosądecki i Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Sączu. W Gali wziął udział wiceprezydent Nowego Sącza Wojciech Piech, któremu towarzyszył dyrektor Wydziału Integracji i Rynku Pracy Urzędu Miasta Leszek Langer.  Z ramienia naszego Cechu w Gali wzięli udział Prezes Zarządu p. Jan First i Dyrektor Biura Cechu p. Urszula Gołąb. W wydarzeniu wzięli udział sądeccy parlamentarzyści, przedstawiciele władz miasta i powiatu, a także instytucji wspierających lokalną przedsiębiorczość, przedsiębiorcy oraz laureaci i nominowani w poszczególnych kategoriach Gali Przedsiębiorczości "Sądecki Lider Biznesu". Z przyjemnością informujemy Państwa, że Statuetkę "Pracodawca Roku 2015" w kategorii średnich przedsiębiorstw otrzymała należąca do Cechu firma MOTO SOWA p. Wojciecha Sowy z Wielogłów. Szczerze gratulujemy! Nagroda Najlepszy Pracodawca przyznawana jest co roku przez Starostę Nowosądeckiego we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego. Firma MOTO SOWA została założona przez Wojciecha Sowę w  1984 r. i pierwotnie specjalizowała się w usługach lakierowania pojazdów, by później pod nową nazwą Expres Auto Serwis poszerzyć swoją działalność o naprawy blacharskie i mechaniczne wszystkich marek pojazdów. Z początkiem lat 90-tych wprowadzono specjalistyczne usługi pomocy drogowej, które weszły w system kompleksowych napraw powypadkowych samochodów. Rozbudowa Firmy i zmiana jej wizerunku nastąpiła z początkiem 2000 roku. W 2004 roku powstał kolejny dział Firmy - Stacja Kontroli Pojazdów. Kierunek zaplanowanych przemian i kolejne rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej miało miejsce w czerwcu 2008 roku, po podpisaniu umowy dealerskiej z Fiat Auto Poland S.A. na sprzedaż samochodów osobowych i ciężarowych, serwis oraz części zamienne. Wówczas też zmianie uległa nazwa Firmy na obecną MOTO SOWA Wojciech Sowa. Firma specjalizuje się w obsłudze szkód komunikacyjnych, w tym kompleksowych naprawach powypadkowych pojazdów. Firma Moto Sowa współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego od momentu jego powstania w 2006 roku. W tym czasie zgłoszono do Urzędu 23 oferty pracy na 26 stanowisk pracy. Firma zatrudniła w tym okresie 14 osób bezrobotnych, z czego 8 stanowisk pracy to miejsca subsydiowane, a 6 stanowisk  to miejsca niesubsydiowane.  

Przechowywanie dokumentów firmowych

Artykuł 71 ustawy o rachunkowości stanowi, że księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne i sprawozdania finansowe, zwane także zbiorami, muszą być przechowywane w należyty sposób i chronione przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem. W zależności od rodzaju dokumentów okres ich przechowywania może wynosić od pięciu do 50 lat lub też może występować konieczność trwałego przechowywania. Określając obowiązek przechowywania firmowych dokumentów, należy brać też pod uwagę inne akty prawne, mianowicie: ordynację podatkową, ustawy o podatku dochodowym i o VAT, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uchwałę Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie niektórych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeżeli termin przechowywania dokumentów księgowych został uregulowany przez więcej niż jeden akt prawny, to należy przyjąć najdłuższy wynikający z nich termin. Oczywiście można na własne życzenie przechowywać dokumenty dłużej niż stanowią to przepisy prawa. Dokumenty mogą być przechowywane poza jednostką, w przypadku gdy zostaną przekazane do przechowania innej jednostce, świadczącej usługi w zakresie przechowywania dokumentów (archiwum). Listy płac, karty wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty, powinny być przechowywane przez pracodawcę przez okres 50 lat od dnia zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika. Sprawozdania finansowe przechowujemy bezterminowo. Z kolei przekazywane do ZUS przed 1 stycznia 2012 r.: kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik powinien przechowywać 10 lat. Wszystkie pozostałe dokumenty firmowe winne być przechowywane 5 lat od początku roku następującym po okresie obrotowym, którego dotyczą dokumenty lub od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zobowiązania, zatem bezpiecznie jest zastosować sześcioletni okres archiwizacji. 
Kto przechowuje dokumenty po likwidacji firmy?
Zgodnie z art. 76 ustawy o rachunkowości zbiory jednostek, które:
1) zakończyły swoją działalność w wyniku połączenia z inną jednostką lub przekształcenia formy prawnej – przechowuje jednostka kontynuująca działalność, 
2) zostały zlikwidowane – przechowuje wyznaczona osoba lub jednostka; o miejscu przechowywania kierownik, likwidator jednostki lub syndyk masy upadłościowej informuje właściwy sąd lub inny organ prowadzący rejestr lub ewidencję działalności gospodarczej oraz urząd skarbowy.

„3 x środowisko”

Przypominamy, że jeszcze tylko do 19 lutego przyjmowane są zgłoszenia w konkursie „3 x środowisko”. Konkurs przeznaczony jest dla firm, które chcą być przyjazne środowisku,  z następujących branż: motoryzacyjnej (serwis) drzewnej, poligraficznej, budowlanej, spożywczej (piekarnie oraz cukiernie) i usług osobistych (salony fryzjerskie i kosmetyczne). Do konkursu są zapraszane przedsiębiorstwa, które wdrażają rozwiązania pozwalające na oszczędzanie zasobów takich, jak: woda, energia elektryczna, paliwo, drewno itp. Zainteresowanych prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie konkursu:
http://www.3xsrodowisko.pl/konkurs_dla_firm.html
Na autorów najlepszych i najciekawszych rozwiązań czeka 30 nagród pieniężnych – pomyślanych jako zwrot kosztów poniesionych inwestycji! Pytania dotyczące konkursu proszę kierować: biuro@refa.pl

Konkurs BHP

Serdecznie zapraszamy uczniów – pracowników młodocianych z zakładów rzemieślniczych do udziału w XVI edycji Konkursu wiedzy o zasadach BHP „Bezpiecznie od startu”. W konkursie mogą brać udział wszyscy uczniowie odbywający naukę zawodu w zakładach rzemieślniczych, nie tylko uczący się cechowej szkole. Na zgłoszenia czekamy do dnia 10 marca 2016 r. Informacja o terminie konkursu przekazana zostanie w następnym Biuletynie.


ZUS dla biznesu
  Zachęcamy Państwa do odwiedzania strony internetowej ZUS, na której publikowany jest biuletyn "ZUS DLA BIZNESU". W informatorze ukazuje się wiele przydatnych dla rzemieslników informacji. 
Można je przedrukować lub skopiować dla własnych potrzeb ze strony: www.zus.pl 

Składki ZUS przedsiębiorców obowiązujące w 2016 r.

Podstawa wymiaru

Składki ZUS 2016 - miesięcznie

Społ.

Zdrow.

F. Pr.

Konto 83..1
bez chorobowego

Konto 83..1
z chorobowym

Konto 78..2

Konto 73..3

za okres

713,35 zł

772,96 zł

288,95 zł

59,61 zł

01-12.2016

Ubezpieczenia społeczne

Ubezpiecz.
zdrowotne

Fundusz Pracy

Emer.

Rent.

Chor.

Wyp.

2433,00 zł

3210,60 zł

2433,00 zł

474,92 zł

194,64 zł

59,61 zł

43,79 zł

288,95 zł

59,61 zł


Miesięcznie do odliczenia od podatku (7.75 % ) - 248.82 zł.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników zgłaszających nie więcej niż 9 osób ubezpieczonych, czyli w wysokości 1,8%
-  1 061,91 zł - Suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego (ze składką na Fundusz Pracy)
-  1 121,52 zł - Suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym (ze składką na Fundusz Pracy)

Płatności składek ZUS przypadają:
- 10 dnia następnego miesiąca dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie (dla samozatrudnionych),
- do 15 dnia następnego miesiąca  dla pozostałych płatników, w tym dla osób fizycznych i wspólników spółek cywilnych opłacających składki za inne osoby (pracowników) oraz dla osób prawnych.

======================================================================================= 

opr: P. Tengowski



 
 
 
CECH Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości
33-300 Nowy Sącz, Rynek 11

Centrala tel.: +48 18 443 75 21

Dyrektor biura
tel.: 18 443 75 21, fax: 18 443 77 07

email: cech@nowysacz.com.pl

Poniedziałek 7:30 - 15:30
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 15:30
 
 
Copyright © 2005 - 2024 - CECH Nowy Sącz. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projektowanie stron www iPolska.com.pl